20141222_093229 Sistemul turbo

Utilizarea turbosuflantelor auto vine cu beneficiul unei economii notabile in consumul de carburant si permite in acelasi timp o crestere a puterii motorului. Pentru a intelege functionarea acestora, este necesar sa cunoastem in ce consta sistemul turbo al motorului.

Sistemul Turbo a fost utilizat pentru prima data la vapoare, primul motor diesel cu turbina fiind proiectat in 1915 de catre un renumit inginer elvetian, Alfred Buchi. Acelasi inginer proiectase cu cativa ani mai inainte prima turbosuflanta. Astazi regasim acest sistem propriu industriei auto, atat la motoarele diesel, cat si la motoarele care functioneaza pe benzina. Compania General Motors a fost prima care a construit in 1962 un astfel de motor pentru automobile.

Cum functioneaza?

Principiul  dupa care functioneaza sistemul este unul simplu: cu cat cantitatea de oxigen creste in cilindru, cu atat explozia este mai puternica. Folosind aerul rece, care este mai compact decat aerul cald, acest sistem permite patrunderea unei cantitati mai mari de aer in cilindru si o actionare a motorului la putere mai mare, dar cu un consum mai eficient.

Turbosuflanta este un compresor actionat de gazele arse evacuate din motor. Pentru a functiona, turbina preia aceste gaze si invartindu-le, transmite miscarea de rotatie catre roata compresor ce preia aerul din exterior si il introduce in motor. Cu cat este evacuat un volum mai mare de gaze, cu atat mai mult aer va putea fi pompat in interiorul motorului. Avantajul sistemului este ca nu influenteaza raportul grautate-putere al masinii.

O explicatie mai simpla ar fi urmatoarea: gazele care ies din motor, rotesc axul turbosuflatei si in acest fel se pune in actiune si roata compresor a turbosuflantei – aceasta creeaza presiune de aer la admisie, pe care o introduce fortat in motor.  Astfel creste puterea motorului prin cresterea debitului de aer.

Cauzele defectarii turbosuflantelor

Cauzele defectarii turbosuflantelor pot fi variate: fie ca vorbim de o ungere deficitara, de infiltrarea murdariilor in ulei sau de o lovitura a unui corp strain, procesul de reconditionare, prin care fiecare piesa este detasata si atent examinata, este cea mai sigura cale ce permite remedierea problemei. Odata reconditionata, turbina permite o compresie mai mare a aerului in motor, lucru care duce la o crestere a temperaturii aerului, ulterior reglata prin intercooler. Acesta este un radiator care raceste aerul si un element necesar oricarui masini echipate cu Turbo.

Printre motivele care mai duc necesitatea unei reparatii / reconditionari pentru turbosuflante sunt si defectiunile la supapa filtrului de ulei si folosirea unui ulei prost care produce calamina. Uzura pieselor din interiorul turbosuflantei se produce si ca o consecinta a schimbarii acesteia fara a fi amorsata cu ulei.

Pentru a evita uzura totala sau partiala a turbosuflantei, se recomanda folosirea unui ulei si unui carburant de buna calitate, efectuarea la timp a reviziilor tehnice si oprirea motorului dupa scaderea turatiei la relanti.

Amanunte suplimentare regasiti in rubrica de diagnosticare  (insert link).

Cum stim ca turbosuflanta nu functioneaza corect?

O turbosuflanta cu probleme poate fi recunoscuta dupa pierderea puterii motorului, un consum crescut de ulei, un sunet aerodinamic sau mecanic. De asemenea, daca masina scoate fum alb, cand exista pierderi de ulei observabile pe furtunul turbosuflantei si cand este depistat un joc axial, sunt necesare reparatii.

Supuse unei reconditionari, turbosuflantele isi recapata conditia originala, aducand multiple beneficii in functionarea masinii, acest tip de reparatii fiind si cel mai eficient, avand cele mai scazute costuri, deoarece nu trebuie inlocuita intreaga turbosuflanta cu una noua, ci se schimba doar piesele supuse uzurii si defectarii.

Sistemul Turbo poate opera la un regim foarte ridicat al rotatiilor si in functie de marca si modelul masinii, reparatiile si procesul de reconditionare sunt diferite, astfel incat ajustarile sa se reflecte in durata de viata a turbinei si intr-o functionare a masinii cu eficienta maxima.

Distribuie si prietenilor:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on Pinterest